Коли слід звернутися до фахівця

Коли слід звернутися до фахівця

Щоб вчасно помітити відхилення в мовленнєвому розвитку дитини і вчасно звернутися до фахівців, дуже важливо знати норми мовленнєвого розвитку та симптоми, при яких треба звертатися до спеціалістів: логопеда, невролога, психолога, психіатра і т.д. Етапи розвитку мовлення досить умовні, але все ж знання основних особливостей розвитку мовлення дозволяє відмежувати норму від патології.

Батьки пам’ятайте: « Діагнози в картці дитини – це не сигнал до паніки, а сигнал до дії!».

Коли розвиток мовлення дитини не відповідає очікуванням батьків, вони задаються питанням – «виговориться» дитина сама, чи потрібно звернутися до логопеда

Отож, до спеціаліста потрібно звернутися, якщо:

  • У 7-8 місяців малюк не розуміє звернену до нього мову: не реагує на своє ім’я, не повертає голову у відповідь на запитання: «Де мама? Де тато?»
  • В 1 рік малюк не вимовляє 8-10 слів типу «киць-киць», «ам», «бах».
  • Отоларинголог встановив зниження слуху.
  • Невролог виявив відхилення в тонусі м’язів.
  • Хірург порадив підрізати укорочену під’язикову вуздечку — при відкритому роті кінчик язика не дотягує до піднебіння.
  • Є розщелина піднебіння, губи («заяча губа», «вовча паща»).
  • Стоматолог виявив аномалії зубощелепної системи: верхня або нижня щелепа надмірно висунута вперед або западає, неправильний ріст зубів.
  • У 2 роки дитина не розмовляє окремими словами.
  • У 2,5 роки немає елементарного фразового мовлення — у спілкуванні з дорослими малюк не об’єднує 2-3 слова. Хоча б, «дай пі» (дай пити), «тато бі» (тато поїхав).
  • До 3 років неправильно відтворює прості ритми типу «тук-тук, тук-тук».
  • У 3 роки у дитини зберігається підвищене слиновиділення — під час мовлення тече слина, а малюк її не ковтає.
  • До 3 років не може виконати прості рухи органами артикуляції. Наприклад, висунути язик або утримати губи в усмішці 5 секунд.
  • Після 3 років продовжує спрощувати більшість слів. Наприклад, замість слова «телефон» — «афон».
  • Після 3 років малюк не вживає найбільш прості граматичні конструкції (число, рід, відмінок …).
  • До 3,5 років не розрізняє на слух схожі за звучанням звуки, склади і слова. Наприклад: мишка-миска, гілка-білка.
  • Дитина просовує язик між зубами.
  • Не цікавиться навколишнім, не задає запитання.
  • Дитина говорить «на ніс», гугняво.
  • Розмовляє неемоційно, монотонно, невиразно.
  • Якщо в 4 роки у дитини дуже бідний словниковий запас (в нормі — близько 2000 слів), вона не може запам’ятати віршики, а також зовсім не розповідає власних історій (при цьому помилки в реченнях, проблеми зі «складними» звуками – ще норма)
  • У 4,5 роки не сформована звукова сторона мовлення — не вимовляє звуки або вимовляє їх неправильно.
  • Малюк «захлинається» мовленням, поспішає висловити свої думки.
  • Видиху не вистачає на фразу, добирає повітря посеред слова.
  • Якщо в 5-6 років все ще є проблеми зі звуковимовою, в т.ч. з сонорними приголосними (звуками «р» і «л»), дитина не здатна описати своїми словами сюжет на картинці, або допускає грубі помилки при побудові речень (при цьому допускаються помилки в складних реченнях, невелика непослідовність в розповіді).
  • Допомога логопеда також необхідна в тому випадку, якщо з початком шкільного навчання з’явилися складнощі з читанням і письмом.